Terlampau Canggih! Sebuah Makmal Di China Sedang Merancang Menghidupkan M4yat Semula

Terlampau Canggih! Sebuah Makmal Di China Sedang Merancang Menghidupkan M4yat Semula-Membangkitkan orang mati adalah rancangan impian makmal di Ch1na. Kaedahnya adalah dengan membekvkan tubuh manusia sehingga tiba masanya teknologi dapat menghidupkannya semula.

Kaedah ini biasanya disebut cryogenic, dan beb3rapa institusi mempelajari bidang ini.

Shandong Yinfeng Life Science Research Institute yang terletak di Jinan, Ch1na adalah salah satu daripadanya, di mana m4yat beberapa orang telah disimpan di sini pada suhu yang sangat rendah.

Mayat disimpan dalam bekas keluli tahan karat yang mengandungi n1trogen cecair super sejuk. Du Hong, seorang penulis dari Chongqing, adalah manusia pertama di Ch1na yang menjalani prosedur tersebut setelah mningg4l dunia ak1bat b4rah p4nkreas pada tahun 2015.

Dikutip detikINET dari South Ch1na Morning Post, Khamis (1/10/2020) terdapat empat institusi seperti ini di dunia. Selain dari Ch1na, terdapat Cryonics Institute dan Alcor Life Extension Foundation di Amerika Syarikat dan KrioRus di Rusia.

Yinfeng Life sendiri bekerjasama dengan hospital dan universiti di Ch1na. Pengarahnya ialah Aaron Drake yang pernah bekerja di Alcor. Dia menyatakan perbezaan institusi di Ch1na dan di negara lain yang mungkin menjadikan Negara Tirai Buluh unggul.

Di AS, institusi dengan kaedah sedemikian mesti mematuhi undang-undang dengan tegas dan tidak mempunyai lesen perubatan. “Cuma seperti orang yang dikubur secara beku,” kata Aaron.

“Tetapi kerajaan Ch1na tidak hanya mahu kami menjadi projek pembekuan badan. Kerajaan mahu bagaimana projek ini dapat berguna di semua bidang perubatan. Ini adalah projek penyelidikan besar jadi saya berminat untuk bergabung,” katanya.

Oleh itu institusi ini juga sedang mengembangkan teknologi lain, seperti pemindahan organ yang lebih berkesan. Dengan sokongan pemerintah Ch1na dan mengembangkan kaedahnya secara aktif, ada kemungkinan Yinfeng Life akan mendahului pesaingnya di negara lain.

Salah satu perkara yang ingin mereka selesaikan adalah menyelamatkan seluruh tubuh manusia dengan lebih berkesan sehingga lebih senang ‘dibangkitkan’ kemudian. Pada masa ini, institusi ini telah menyimpan 10 badan manusia dan peminatnya terus bertambah.

“Lebih daripada 100 orang mengunjungi kami tahun lalu, dan 60 orang menjadi anggota di mana mereka berkomitmen untuk melakukan proses cryonics,” tuntutan Aaron.

Dia menambah bahawa budaya Cina lebih senang menerima kaedah seperti itu kerana mereka kurang beragama daripada di beberapa negara barat. Mereka cenderung tidak menghiraukan prosedur yang dilakukan.

Walaupun teknologi membangkitkan orang m4t1 masih mustahil dan tidak semestinya kenyataan, Aaron tetap optimis. Ini kerana kem4juan dalam bidang perubatan menurutnya sangat pesat.

“Orang-orang sekarang m4t1 kerana b4rah, P4rkinson dan peny4kit otak yang lain. Sekiranya kita memasuki seratus tahun lagi, peny4kit2 itu mungkin akan mudah diobati.

Pada awal tahun 1900-an, orang2 m4ti ak1bat ser4ngan j4ntung, str0k dan sel3sema. Dapat mengatasinya, “kesimpulan Aaron.

facebook LIKE UTK TERIMA UPDATE TERKINI & KLIK [X] UTK TUTUP--> Button Close

Like kami di facebook untuk menerima update terkini terus ke wall facebook anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.